klik! oh klik!

Pages

Thursday 9 February 2012

Ubat Penyakit Marah

Akan ku cuba mengawal kemarahan ku ini :)



1. Sabar dan sentiasa mengawal perasaan marah atau emosi. Biasanya kalau kita mengawal perasaan negative dalam diri kita nanti hati kita jadi beku.

2. Usah bertangguh untuk memohon maaf kepada orang yang kita marahi. Biasanya kalau kita cepatcepat meminta maaf atau memaafkan nanti kita dijauhi daripada sifat bodoh.

3. Insaflah diri dengan mengingati bahawa kemarahan itu ditangkan seksaan Allah s.w.t. Biasanya kalau kita tidak insaf nanti syaitan akan duduk di hati kita.

4. Sentiasa menghindarkan diri daripada sifat benci, dengki dan dendamterhadap orang lain. Biasanya kalau kita biarkan perasaan nagetif itu bersarang dalam hati nanti syaitan akan menyukai kita untuk dijadikan teman.

5. Selalulah memantapkan keimanan kita dengan kerap melakukan perbuatan yang baik. Biasanya kalau kita tidak melakukannya maka nanti perkara jahat mudah pula kita buat.

6. Inglah selalu bahawa Allah s.w.t. membenci sifat marah. Biasanya kalau kita tak beringat nanti syaitan mudah membawa kita ,elakukan perkara yang dibenci oleh Allah s.w.t.

7. Tanamkan sikap lemah lembut dan sentiasa saling hormat-menghormati dengan orang lain. Biasanya kalau kita tidak bersikap begitu nanti orang lain akan takut untuk mendekati kita.



p/s : Sama-sama kita mempelajarinya . Amiin 



3 comments:

  1. Bila rasa nak marah,cepat2 berjalan dari tempat kita berdiri@duduk masa nak marah tu.

    ReplyDelete
  2. hehe . good info . gucy mmg kuat marah , but now , dh kurang dh ^^. alhamdulillah

    ReplyDelete


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

AKTIVITI (1) ANGAN-ANGAN (2) ANTIK (1) BINATANG (1) bloglist (1) BUNGA (1) CONTEST (3) DIARIKU (7) DOODLE FREE (1) FORMULA (1) FREEBIES (1) GANGGUAN (1) GROUP (1) HADIAH (1) hari bapa (1) ILMU AGAMA (1) join (1) kakakku (1) KEBENCIAN (1) KITCHEN (2) lagu (1) lirik lagu suju (1) MASAKAN (1) NEW YEAR (1) NORA ELENA (1) NOVEL (1) PASTRY (1) pengajaran (1) PERBEZAAN (1) PTPL (1) RAYA (1) TIPS (3) TUTORIAL (1) UAI (1)